Een klachtenmail schrijven

Oefen met het schrijven van een klachtenmail naar de klantenservice.

Wanneer je een klacht hebt, schrijf je tegenwoordig vaak een e-mail aan de klantenservice van een bedrijf. Een klachtenbrief of klachtenmail is een zakelijke brief, waarin de toon formeel is. In de brief vertel je wat de klacht is en hoe de ander de klacht kan oplossen.

Hieronder zie je een oefenopdracht voor een klachtenmail. Lees goed wat er aan de hand is en verwerk alle opdrachten in je e-mail. Het is belangrijk dat de klachtenmail goed leesbaar is voor de lezer. Zorg dus voor een goede indeling van je e-mail. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je zo min mogelijk fouten in de zinsbouw en spelling maakt.

Opdracht
Je hebt onlangs een wasmachine gekocht. Er is echter een probleem met de wasmachine. De witgoedwinkel waar je de wasmachine gekocht hebt, adviseert je een e-mail te sturen naar de klantenservice.

In de e-mail:

  • leg je uit waarom je de e-mail stuurt;
  • vertel je wanneer je de wasmachine gekocht hebt. Vertel ook welke wasmachine je gekocht hebt;
  • beschrijf je wat precies je klacht is;
  • leg je uit waarom je dit vervelend vindt. Noem minimaal twee redenen;
  • stel je een oplossing voor;
  • geef je een termijn voor die oplossing. Leg uit waarom je snel een oplossing wilt;
  • sluit je passend af.

De informatie mag je zelf verzinnen.

Noteer het e-mailadres van de witgoedzaak en geef aan wat het onderwerp van je e-mail is.